Wat hebben jonge mensen nodig in een veranderende wereld?
Hoe kan taal-, kunst- en cultuuronderwijs daar een rol in spelen?
Voor leerkrachten en docenten in het PO & VO, ICC’ers, directeuren en kunstvakdocenten uit de gemeenten in Friesland verzorgde ik samen met cultuurmakers Wessel Spijkerman en Trieneke Verbeek route DUURZAAMHEID.
Met vilt en natuurlijke materialen onderzochten we hoe we ons verhouden tot onszelf, elkaar en de wereld en hoe de kunstenaarsmindset (anders kijken, durven voelen, helder denken en gewoon gaan maken) daarbij ingezet kan worden.
Verandert de wereld om je heen als je anders gaat denken? Krijgt iets meer waarde als je er voor zorgt?
“We gingen iets maken wat we door moesten geven. Voor sommige deelnemers was dat moeilijk, die wilden verder met wat ze zelf gemaakt hadden. Hierdoor ontstond een mooi gesprek over gehechtheid (Ik), waarde (Wij) en hergebruik (Wereld)”.